Søg
Billedet viser Emil Falsters foredrag i DH Køge

Knap 100 gæster deltog i DH Køge og DH Faxes foredrag med Emil Falster. På grund af den lille politiske opbakning fra Faxe kommunes side, har de nu valgt at afholde det i Faxe også.

DH Faxe: Sådan samarbejder vi med DH Køge

Over det sidste år har DH Faxe Og DH Køge i fællesskab holdt tre meget vellykkede foredrag. Næstformand i DH Faxe, Madeleine Hansen fortæller om samarbejdet, processen, og om DH's Aktivitetspulje.

Det skulle egentligt bare have været et enkelt foredrag, DH Faxe og DH Køge skulle have holdt sammen. Men det første var så vellykket og trak så fulde huse, at de hurtigt blev enige om at holde endnu to i fællesskab. I dag har de tre mere i kalenderen.

Næstformand for DH Faxe Madeleine Hansen fortæller i denne maj-udgave af DH-brevet, hvordan de med samarbejdet har fået sat et godt fodaftryk på handicappolitikken i de to kommuner, og hvorfor de er så begejstrede for samarbejdet. Men først skal vi høre hende, hvordan ideen til samarbejdet tog fart:

”Det var fra vores garvede folk i afdelingen, at vi fik ideen med at gå sammen med DH Køge om et foredrag med Emil Falster, som er Post.doc. og forsker på handicapområdet. De kendte til DH's Aktivitetspulje og kontaktede Niels Bo fra DH Køge, som de vidste var interesseret i et foredrag med Emil. Foredraget med Lone Hertz var til gengæld vores idé."

Hvordan fik I sammen de tre foredrag op at stå?

”Det har fra start til slut været et fælles projekt, og sådan har det også været med de praktiske opgaver. Niels Bo har været rigtigt meget inde over arrangementet i Køge, mens vi har taget lidt mere over ved de to foredrag, vi har haft på hjemmebane.

Jeg selv har stået for alt det praktiske med at ansøge DH’s Aktivitetspulje om penge til foredragene, for det har jeg god erfaring med. Det kan virke ret uoverskueligt til en start, og jeg sparrer gerne med afdelinger, der har brug for gode råd.

Vi har brugt en del ekstra tid på planlægning og især med at finde datoer og tidspunkter, der passede os alle. Det har krævet lidt mere tålmodighed. Men det er al besværet værd. Alle tre foredrag har været en stor succes. Sammenlagt havde vi godt 280 deltagere." 

Hvilke fordele oplever i ved samarbejdet?

"Listen af fordele er lang, og vi kan kun anbefale andre afdelinger at gøre det samme. Vi står bare så meget stærkere, når vi står sammen og det gælder også i forhold til at ændre på noget: Jo flere, vi er bag, jo stærkere slår budskabet igennem - og jo flere, der hører det, jo længere når vi ud med budskabet. Det er vores erfaring."

Hvad kan foredrag, som kaffemøder ikke kan?

De her foredrag, hvor folk udefra kommer og klæder os på med nye indblik og ny viden, det kan noget helt andet end de sædvanlige kaffemøder med politikerne.

Her mødte vi politikerne på en neutral bane, hvor linjerne ikke var kridtet op på forhånd. Vi fik en fælles viden og et fælles udgangspunkt, som gav os nogle gode og konstruktive snakke. Og så kan det virkelig noget, når politikerne hører de `iskolde facts´ fra en uvildig forsker som Emil Falster, som ikke har noget i klemme. Det giver også politikerne nogle vinkler på handicapområdet, de kan bruge politisk til at kæmpe for bedre vilkår." 

Og så er det bare noget helt særligt at opleve 100 mennesker sidde musestille og blive rørt over en personlig fortælling. Derfor har vi også allerede de tre næste foredrag i kalenderen og denne gang står vi kun for det i Faxe. Vi håber, vi kan gentage succesen fra DH Køge og mønstre lige så mange af vores lokale politikere til foredraget med Emil Falster, som afdelingen i Køge kunne."

Sådan så vores budget for to af foredragene ud

Budgettet for foredraget med Lone Hertz var kr. 15.000

Foredrag med Lone Hertz:  kr. 12.500
Lokale: kr. 0
Forplejning: kr. 2.500
Kørsel: kr. 0

Budgettet for foredraget med Emil Falster var kr. 11.100

Foredrag med Emil Falster: kr. 1.000
Reklame kr. 1.800
Leje af lokale og administration kr. 1.800
Forplejning kr. 6.000
Kørsel kr. 500 

Sådan ansøger I DH's Aktivitetspulje om penge til aktiviteter

Formål: Tværgående aktiviteter mellem DH-afdelingerne, der har et interessepolitisk perspektiv.

Frist for ansøgning: I kan forvente svar inden for cirka 10 dage. 

Ansøgningsskema: I ansøger ved at udfylde ansøgningsskemaet og sende det til Mette Søndergaard Pedersen på e-mail msp@handicap.dk. HUSK at vedlægge et detaljeret budget.

Følgende retningslinjer gælder for at ansøge penge fra puljen: 
•    DH yder kun støtte til tværgående aktiviteter mellem mindst to og gerne flere DH-afdelinger.
•    Aktiviteten skal have et tydeligt interessepolitisk perspektiv inden for handicapområdet.
•    Kørsel afregnes til statens lave takst. Dog kan store handicapbiler anvende statens høje takst.
•    DH yder kun begrænset støtte til honorarer til ordstyrer og oplægsholdere.
•    DH yder kun begrænset støtte til lokaleleje og forplejning. 

Tryk her for at finde ansøgningsskemaet samt retningslinjer for at ansøge puljen