Deltagere ved repmøde 2023

9 gode råd til rekruttering af nye aktive medlemmer

Her finder du 9 gode råd til DH-afdelingens arbejde med rekruttering af nye aktive medlemmer. Rekruttering til DH afdelingen er en løbende proces, der skal tænkes ind i alle DH-afdelingens aktiviteter.

1. Målrettet rekruttering

Tag kontakt til en lokal medlemsorganisation, som ikke er repræsenteret i bestyrelsen. I kan for eksempel bede dem om at holde et oplæg på et bestyrelsesmøde, hvor de fortæller om, hvad der er særligt vigtigt for netop deres medlemmer. Herefter kan I drøfte, hvordan DH-afdelingen kan være med til at sætte en politisk dagsorden for denne type af handicap.

2. Personlig kontakt

Tag personlig kontakt, når du vil rekruttere et nyt medlem til DH-afdelingen. Skriv eksempelvis en mail til en lokal medlemsorganisation (ikke hovedkontoret) og følg op med en telefonisk henvendelse. Det kan også være, at én i dit netværk netop har den viden og erfaring, som DH-afdelingen mangler. For eksempel erfaring med at være forælder til et barn med ADHD eller autisme.

3. Opsøg aktuel viden

Brug en konkret anledning til at tage kontakt til en lokal medlemsorganisation. For eksempel at DH-afdelingen har brug for deres særlige viden i forbindelse med et høringssvar, eller hvis emnet er på dagsorden i Handicaprådet. Herved synliggøres relevansen af, at den lokale medlemsorganisation er med i DH-afdelingen.

4. Hvad får man ud af det?

Sæt konkrete ord på, hvad nye medlemmer får ud af at være med i DH. Tag eventuelt en drøftelse af, hvad der motiverer jer selv til at være aktive i DH. Det kan være forskellige ting, der skaber motivation for DH-arbejdet. Helt overordnet kan man ved at være med i DH være med til arbejde politisk for at gøre en forskel for mennesker med handicap.

5. Skab synlighed

Rekruttering handler om synlighed. Det kan for eksempel være at have et læserbrev i den lokale avis. I kan også bruge DH-afdelingens Facebookside til at vise DH-afdelingens handicappolitiske budskaber. Det giver synlighed i lokalsamfundet, og det giver kendskab til DH-afdelingen blandt de lokale medlemsorganisationer.

6. Fortæl den gode historie

Benyt enhver lejlighed til at fortælle ”den gode historie” om DH. For eksempel om den gode dialog med politikerne, det gode samarbejde internt i DH-afdelingen, et spændende møde med kommunens embedsfolk og lignende. Det kan være til et potentielt medlem, på et offentligt dialogmøde, hvis du deltager på et møde i en lokal medlemsorganisation og så videre. Gode historier skaber interesse og motivation til at være med. 

Negative historier skaber det modsatte! Husk, at det også gælder for medlemmer, som allerede er aktive i DH. Gode historier fastholder de aktive medlemmers motivation til at være med i DH-arbejdet.

7. Inviter til arrangementer

I kan invitere potentielle medlemmer til at deltage i jeres arrangementer, hvis I eksempelvis holder kursus, har en oplægsholder til et møde eller holder åbent bestyrelsesmøde, hvor alle er velkomne til at deltage.

8. Brug flyer - Hvem er DH i din kommune

Skab synlighed om DH-afdelingens arbejde ved at omdele flyeren ”Hvem er DH i din kommune?”. Det kan for eksempel være på biblioteket, kulturhuset, frivilligcenteret, apoteket, idrætshallen, træningscenteret og andre synlige steder, hvor folk færdes. Flyeren kan også bruges, hvis I deltager i møder, arrangementer, foreningsdage, Frivillig Fredag med mere.

9. Tag godt imod nye medlemmer

Når der kommer nye medlemmer i DH-bestyrelsen, skal der gøres en aktiv indsats for at tage godt imod dem! Vær åben over for det nye medlems erfaringer, nye ideer og andre måder at gøre tingene på. Vær nysgerrig på, hvad der motiverer det nye medlem. Føler man sig taget godt imod, har man også lyst til at fortsætte som aktiv i DH-afdelingen.

Skema til udarbejdelse af handlingsplan

Brug dette skema til at udarbejde en detaljeret handlingsplan for DH-afdelingens arbejde med rekruttering.

Kontakt

Mette Søndergaard i Handicaporganisationernes Hus

Mette Søndergaard Pedersen

Organisations- og ledelseskonsulent
21 71 68 43

Afdelinger med Mette som primær konsulent: 

Afdelinger i Region Syddanmark (minus Fyn) 
Afdelinger i Region Sjælland
Afdelinger i Region Hovedstaden (minus Nordsjælland) - (Albertslund, Ballerup, Bornholm, Brøndby, København, Dragør, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk)

Rasmus Bach Andresen

Rasmus Bach Andresen

Organisations- og udviklingskonsulent
42 47 52 61

Afdelinger med Rasmus som primær konsulent: 

Afdelinger på Fyn 
Afdelinger i Region Nordjylland
Afdelinger i Region Midtjylland
Afdelinger i Nordsjælland (Allerød, Egedal, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Halsnæs, Helsingør, Hillerød, Hørsholm og Rudersdal)