Thorkild er i gang med sin mundtlige beretning fra podiet. Medlemsorganisationer og lokalafdelinger lytter med.

Årsmøde

Årsmødet er afdelingens højeste myndighed, dog underlagt DH’s repræsentantskab, DH’s bestyrelse og overordnede politikker.Her finder I information til brug for afholdelse af årsmøde. Årsmødet skal ifølge vedtægterne skal afholdes i 1. kvartal.

Årsmødet

Regler for afholdelse af årsmøde i DH afdelingen fremgår af vedtægterne for DH-afdelingerne. 

Hvad er fristerne?

Ved årsmødet gælder følgende frister: 

  • årsmødet skal indkaldes med mindst 4 ugers frist. 
  • kandidater skal indstilles skriftligt til formanden senest 3 uger før årsmødet.
  • dagsordenen, beretning, handlingsplan, regnskab, forretningsorden og kandidatliste skal udsendes senest 2 uger før årsmødet.
Hvem kan deltage?

Alle DH’s tilsluttede organisationer kan deltage med én stemmeberettiget repræsentant fra hver organisation. Afdelingens bestyrelse udgøres af de stemmeberettigede repræsentanter. Derudover kan andre medlemmer fra DH’s medlemsorganisationer deltage, dog uden stemmeret.

Mange afdelinger inviterer også afdelingens repræsentanter i handicaprådet og andre repræsentationer, da de ikke nødvendigvis deltager som bestyrelsesmedlemmer eller suppleanter.

Hvem er stemmeret?

Stemmeberettigede er en udpeget repræsentant fra hver organisation. Den udpegede repræsentant behøver ikke at være bosiddende i kommunen. Hver organisation har en stemme. 

Hver repræsentant kan kun repræsentere én organisation. Bestemmelser om stemmeberettigede er ændret, så det ikke længere er et krav, at den udpegede repræsentant fra en organisation skal være bosiddende i kommunen.

Bemærk dog, at formand, næstformand og økonomiansvarlig skal være bosiddende i kommunen og være udpeget som repræsentant i bestyrelsen.

Er den stemmeberettigede ikke til stede, kan stemmeretten midlertidigt videregives til en anden fra samme organisation. En organisation kan ikke give fuldmagt til at stemme til en anden organisation. 

Beslutninger træffes ved simpelt flertal blandt de fremmødte stemmeberettigede. I tilfælde af stemmelighed bortfalder forslaget.

Der skal være skriftlig afstemning, hvis der er flere kandidater opstillet, end der skal vælges. I tilfælde af stemmelighed foretages lodtrækning. 

Beslutning om at søge § 18-midler kræver 2/3 flertal blandt de fremmødte stemmeberettigede. 

Hvornår er der valg til de forskellige poster?

Valg til de forskellige poster sker forskudt, så alle personer ikke er på valg samme år: 

  • Formand vælges for 2 år i ulige år. 
  • Næstformand vælges for 2 år i lige år. 
  • Økonomiansvarlig vælges for 2 år i lige år.

Kandidater til formand, næstformand og økonomiansvarlig skal være bosiddende i kommunen og være udpeget som organisationens repræsentant i bestyrelsen. Kandidaten behøver ikke at være til stede på årsmødet for at blive valgt. Genvalg kan finde sted.

Er der ikke opstillet kandidater til en post ved fristens udløb, kan der opstilles kandidater til ledige poster på årsmødet. Hvis der kun er én rettidigt opstillet kandidat til en post, så betragtes kandidaten som valgt. 

Dagsorden for årsmødet 

Skal som minimum indeholde følgende punkter:

  1. Navneopråb og optælling af stemmeberettigede
  2. Valg af dirigent
  3. Valg af referent 
  4. Valg af stemmetællere
  5. Godkendelse af dagsorden 
  6. Fremlæggelse af formandens beretning for det seneste år til godkendelse
  7. Fremlæggelse af handlingsplan for det kommende år til godkendelse
  8. Fremlæggelse af regnskab for seneste regnskabsår til godkendelse
  9. Fremlæggelse af forslag, om afdelingen skal søge § 18-midler hos kommunen
  10. Evt. godkendelse af forretningsorden for bestyrelsen 
  11. Valg af:
    Formand for 2 år (ulige år)
    Næstformand for 2 år (lige år)
    Økonomiansvarlig for 2 år (lige år)
    Valg af revisor for 1 år (hvis afdelingen har valgt selv at stå for regnskab)
  12. Indkomne forslag
  13. Eventuelt
Handlingsplan

Årsmødet vedtager en handlingsplan for det kommende år. Det er en god ide at lave en konkret og realistisk handlingsplan, der sikrer sammenhæng mellem de politiske mål og de ressourcer, som afdelingen råder over til at varetage opgaverne. Ved udarbejdelse af handlingsplan kan dette skema forneden eventuelt bruges.

Beslutningsreferat

Fra årsmødet optages et kort beslutningsreferat, der inden 4 uger udsendes til bestyrelsen. Referatet godkendes ved påtegning af årsmødets dirigent.

Fra afdelingens årsmøde indsendes godkendt beretning, handlingsplan, regnskab og referat til DH’s sekretariat.

Guide til dirigenten

Der er udarbejdet en guide til at være dirigent på årsmødet. DH-afdelingen kan finde en dirigent til årsmødet ved at spørge for eksempel DH-afdelingen i en nabokommune, en person fra de andre frivillige organisationer eller en kommunalpolitiker.

Pressemeddelelse

Efter årsmødet kan afdelingen eventuelt sende en pressemeddelelse til den lokale avis. Her under er et eksempel på pressemeddelelse, som afdelingen kan lade sig inspirere af og rette til, så teksten er i overensstemmelse med for eksempel nyvalg/ genvalg af formand og temaer vedtaget i handlingsplanen.

Billede af alle MO'er

Her finder du en liste over DH's 36 medlemsorganisationer med link direkte til deres lokale afdelinger/ kredse. Medlemsorganisationerne er meget forskellige i opbygningen af de lokale afdelinger/ kredse, og nogle Medlemsorganisationerne har ingen lokal struktur.

 

Kontakt

Mette Søndergaard i Handicaporganisationernes Hus

Mette Søndergaard Pedersen

Organisations- og ledelseskonsulent
21 71 68 43

Afdelinger med Mette som primær konsulent: 

Afdelinger i Region Syddanmark (minus Fyn) 
Afdelinger i Region Sjælland
Afdelinger i Region Hovedstaden (minus Nordsjælland) - (Albertslund, Ballerup, Bornholm, Brøndby, København, Dragør, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk)

Rasmus Bach Andresen

Rasmus Bach Andresen

Organisations- og udviklingskonsulent
42 47 52 61

Afdelinger med Rasmus som primær konsulent: 

Afdelinger på Fyn 
Afdelinger i Region Nordjylland
Afdelinger i Region Midtjylland
Afdelinger i Nordsjælland (Allerød, Egedal, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Halsnæs, Helsingør, Hillerød, Hørsholm og Rudersdal)