Søg

Regnskab

For at sørge for, at der er en ensartet standard for regnskab og revision i alle projekter, har DH udarbejdet en regnskabs- og revisionsinstruks. Denne indeholder generelle retningslinjer for regnskabsaflæggelse for medlemsorganisationen. 

Instruksen henvender sig til medlemsorganisationer, som modtager tilskud under Handicappuljen forvaltet af Danske Handicaporganisationer (DH). 

Instruksen er at betragte som bilag til projektaftalen mellem DH og medlemsorganisationen og træder i kraft samtidig med denne. Det påhviler medlemsorganisationen at indhente revisors skriftlige indforståelse med at ville revidere modtagne tilskud under Handicappuljen efter denne instruks.

På engelsk:

 

I modelregnskabet nedenfor er der forslag til såvel inventarliste som gavebrev/overdragelsesdokument.

Modelregnskabet findes i to versioner til brug for to forskellige overhead-budgetskabeloner alt efter, om Informationslinjen er placeret før eller efter Total Project Expenses - i linje 8 eller linje 10.

Eksempel regnskab med Overhead, engelsk

 

Modelregnskab for bevillinger med forbrugsrapportering for perioden efter 1.1.2022 (’Fair Share’ regnskab) findes nedenfor.

Eksempel ”Fair Share”-regnskab, engelsk

Indhold i regnskab

Størrelsen af bevillingen er underordnet for den principielle opstilling, hvor indhold er overordnet form, og hvor bevillinger under 500.000 kr. ekskl. handicapkompensation af sparsommelighedshensyn og risikovurdering normalt ikke kræves særskilt regnskabsaflagt.

Projektregnskabet skal redegøre for medlemsorganisationens anvendelse af tilskudsmidler i projektperioden samt fastlægge størrelsen af ubrugte midler. Ved ubrugte midler forstås tilskudsmidler, der ikke er anvendt til formålet, herunder også hos sydpartneren. Regnskabstallene fra det lokale regnskab fra sydpartneren skal indarbejdes i medlemsorganisationens projektregnskab.

Nedenstående dokument beskriver kravene til indholdet i et projektregnskab.

 

Når I aflægger regnskab for lønudgifter til danskansatte medarbejdere, er der nogle satser, der skal tages højde for: udfakturerede timesatser og satser på tjenesterejser. Der også en regnskabsmæssig grænse for, hvornår et stykke inventar til slut skal overdrages ved gavebrev. Find alle satser i nedenstående oversigt.

 

Læs her om DH's og Udenrigsministeriets krav til revision af projekter under Handicappuljen, og find alle relevante dokumenter.

Konsolideret regnskab

DH tilskynder til og handicappuljen bidrager gerne til, at der udarbejdes et konsolideret regnskab for jeres sydpartner. Det vil vise jeres sydpartners finansieringsstruktur og bør ligeledes vise fordelingen af de faste, ikke-projektrelaterede omkostninger på de forskellige finansieringskilder. Finansieringsstrukturen skulle gerne gøre det muligt at opnå et overblik over øvrige partneres projektaktiviteter og –mål for bedre partnerkoordinering, også som forståelse for fordelingen af de faste omkostninger.