SÅDAN FÅR DU ET SUNDHEDSTJEK
Sundhedstjek mindsker ulighed i sundhed for personer der bor i botilbud
Fra d. 1. januar 2022 skal alle praktiserende læger tilbyde sundhedstjek til voksne med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som bor i botilbud, bofællesskab eller lignende. På denne side kan du læse mere om, hvad det nye sundhedstjek indeholder, hvordan man får et sundhedstjek, og hvordan alle parter bedst forbereder sig.
Hvad er sundhedstjek, og hvorfor er der brug for det?
Personer med udviklingshandicap eller sindslidelse har flere sundhedsproblemer og kortere levealder end resten af befolkningen - og har vanskeligere ved at efterspørge sundhedsydelser. Mange erfaringer, herunder fra DH's tidligere pilotprojekt, viser, at et sundhedstjek hos den praktiserende læge kan mindske uligheden og forbedre sundheden.
Med den seneste overenskomst for de praktiserende læger er det nu muligt for voksne på botilbud at få et sundhedstjek hos den praktiserende læge. Sundhedstjekket foregår på botilbuddet og gennemføres hvert andet år - eller årligt ved særlige tilfælde.
Sådan får du et sundhedstjek
Et sundhedstjek består af tre elementer:
-
Borger og eventuelt dennes støtteperson bestiller tid ved egen læge til et sundhedstjek. Ved tidsbestillingen vil lægen/almen praksis informere om, hvor og hvornår der skal tages blodprøve inden sundhedstjekket.
Borgerens forberedelse til sundhedstjekket (i samarbejde med personale på botilbud/netværksperson) og selve sundhedstjekket foretaget af lægen.
Udarbejdelse af en aftale/plan om fremtidig sundhedsindsats.
Du kan læse mere om hvert af de tre elementer og rollefordelingen i materialerne nedenfor.
Vigtigt, at alle parter forbereder sig til sundhedstjekket
For at sundhedstjekket får størst mulig effekt, er det vigtigt at komme hele vejen omkring borgerens sundhedstilstand, så uopdagede sygdomme bliver fundet og så forebyggelse og behandling kan starte så tidligt som muligt. Det kræver forberedelse og kommunikation mellem alle parter - borger, pårørende/støttepersoner, botilbudspersonale og den praktiserende læge.
I DH's pilotprojekt om sundhedstjek udviklede et projektteam af praktiserende læger, botilbudsledere, ledere i den kommunale socialforvaltning og repræsentanter fra relevante handicaporganisationer en tværfaglig og systematisk model for “det gode sundhedstjek”. Modellen blev siden afprøvet af 4 kommuner på i alt 671 personer og de positive effekter bekræftet i en grundig evaluering.
DH anbefaler, at både borgere, pårørende, personale og praktiserende læger anvender de materialer, der er udarbejdet som del af modellen for gode sundhedstjek. Materialerne er netop blevet opdateret i samarbejde med Dansk Selskab for Almen Medicin og kan downloades nedenfor. Materialerne består af information om sundhedstjek målrettet henholdsvis borgeren og personale på botilbud samt et forberedelsesskema om borgerens sundhed, der kan udfyldes sammen med borgeren og gerne sendes til lægen forud for sundhedstjekket.
For at understøtte almen praksis i at gennemføre gode og systematiske sundhedstjek har Dansk Selskab for Almen Medicin også udviklet et redskabsark, som blandt andet indeholder forslag til indhold i et typisk sundhedstjek. Redskabsarket kan downloades her.
Inspirationsmaterialer til sundhedstjekket
Forberedelsesskema til borgeren
Forberedelsesskema, der kan udfyldes af borgeren, eventuelt sammen med støttepersoner (og gerne sendes til lægen) forud for sundhedstjekket
Information til borgeren
Generel information til borgeren om, hvad et sundhedstjek er, og hvordan det gennemføres (med billeder)
Information til personalet
Information til socialfagligt personale (pædagoger med flere) om sundhedstjek
Aftalen indeholder
En forpligtelse om sundhedstjek på botilbud og en forpligtelse om fokuseret undersøgelse for mennesker med svær psykisk sygdom, som ikke bor på et botilbud.
Du kan læse om begge initiativer i de to links nedenunder: