Søg
Nyhed, Internationalt samarbejde

DH og Spejderhjælpen samarbejder om inklusive skoler i Rwanda

Uddannelse for Alle skal forbedre skolegangen i Rwanda for børn med handicap. Det samarbejder DH og Spejderhjælpen om i et nyt projekt.

Mange mennesker, blandt andet en spejder med tørklæde og Spejderhjælpen t-shirt, skovler jord i Rwanda

Marcus, Jacob, Katrine, Kirstine og Rieke ser lidt trætte ud, da de træder ud af ankomstterminalen i Kigali (Rwandas hovedstad). De er alle spejdere og repræsenterer hver deres korps på en tur i forbindelse med DH’s Rwanda-projekt ”Uddannelse for alle”. De er i Rwanda for at dokumentere projektet til deres baglande samt få nogle historier med hjem.

Spejderdelegation skal besøge tre skoler og mødes med flere lokale aktører. Spejdere, forældre til børn med handicap, lærere og børn med handicap.

En lille bygning er ved at blive bygget i Rwanda

Uddannelse for Alle

Projektet er støttet af Spejderhjælpen (med tre års indtjening fra ”Spejderhjælpsugen” i September) og DH (med finansiering fra Danida). Formålet er at hjælpe børn med handicap i Rwanda i skole og få den uddannelse, der er så vigtig for at disse børn kan udleve deres potentiale og leve et værdigt liv. 

Ideen med projektet er at udvikle "modelskoler", som konkret skal vise, at det kan lade sig gøre at skabe unikke miljøer, som kan få børn med handicap i skole. Det skal også sikre god læring og sociale fællesskaber. Fællesskaber, der naturligvis skal omfatter børn med handicap.

Henover de næste par år får DH's søsterorganisation i Rwanda (NUDOR) gavn af spejdernes indsats, da Uddannelse for Alle-Projektet implementeres af NUDOR. Projektet løber fra 2016-2019.

Fem børn går sammen på en vej i Rwanda, et af børnene sidder i en kørestol og skubbes af et af de andre børn

Hjælp fra lokalsamfundet

Projektet er designet så alle i lokalsamfundet – inklusiv spejdere - støtter børn med handicap, f.eks. med lektiehjælp, sociale aktiviteter, til at blive hentet og bragt til skolen mm. At det virker, hører vi ofte, når flere forældre og børn selv fortæller, at de har lært mere i skolen, efter de er begyndt at få hjælp. 

Programmet har også en målsætning om øget fysisk tilgængelighed i skolerne. Det er netop baggrunden for, at både spejdere og lokalbefolkning på denne lørdag står og graver for at nivellere indgangen til klasselokalerne. Så kan børn med gangbesvær ubesværet selv komme ind i klasselokalerne.

Den sidste lørdag i hver måned lægger alle Rwandas borgere, ung som gammel, rig som fattig, alt andet til side og bruger en halv dag på at istandsætte, klargøre og hjælpe til, hvor der er et identificeret behov. Og denne lørdag er det altså tilgængelighed på projektskolen, der stod på dagsordenen for et par hundrede af de lokale landsbyboeres arbejdsdag.

Særligt gennem mobilisering af lokalsamfundet og inklusion af alle ønsker DH med dets lokale partner at sikre forankring og bæredygtighed af programmet.