Søg
Nyhed, Internationalt samarbejde

Dansk uddannelse skal styrke døves forhold i Jordan

”Større ligeværd imellem døve og hørende”. Så klart er målet for to jordanske studerende, der i øjeblikket går på den danske uddannelse ’Frontrunners’. Her opnår de færdigheder, der skal styrke mulighederne for døve i Jordan.

Billedet viser en mand der skriver "frontrunners" på en tavle.

Ambitionerne er store for Asem Khaled Rafae Zreiq og Mohannad Hisham Aljammal, der begge er rejst fra Jordan til Danmark, hvor de påbegyndte ’Frontrunners’-uddannelsen, der drives af Castberggård Højskole, i september 2020. De er begge døve tegnsprogstalende, hvis deltagelse på ’Frontrunners’-programmet sker som en del af samarbejde imellem Danske Døves Landsforbund (DDL) og deres samarbejdspartner, det jordanske døveforbund, ’Jordanian Federation of the Deaf’ (JDF). Deltagelsen er samtidig støttet med midler fra Handicappuljen.

Handicappuljen støtter bl.a. projekter og kapacitetsopbygning, der giver frivillige og ansatte hos samarbejdspartnere – der har, eller kan tænkes at få, centrale roller – mulighed for at opnå større erfaring inden for eksempelvis fortalervirksomhed, projektstyring, FN’s Handicapkonvention samt menneskerettigheder.

Målet med deltagelsen i Frontrunners-programmet er at skabe bedre forhold for døve og mennesker med høretab i Jordan, og der er nok at tage fat på, fortæller Asem, der læser Organisation på uddannelsen.

”Vi skal være bedre til at arbejde med begreber som ”identitet” og ”empowerment” for lige nu findes de to begreber faktisk ikke på jordansk tegnsprog, hvilket gør det svært at arbejde med og udvikle sig som døv ung”.

DDL peger på, at mange døve, især i det Globale Syd, har et lavere uddannelsesniveau end mennesker uden handicap, da eksempelvis undervisning på tegnsprog og tolkning sjældent er tilgængeligt, hvilket kan skabe udfordringer i udviklingen af nationale tegnsprog.

Og netop øget tilgængelighed på uddannelsesinstitutioner er et af de områder, som Mohannad gerne vil arbejde for at forbedre. Han læser på kommunikationslinjen, og har tidligere læst på universitetet i Amman, hvor han mødte andre døve for første gang. Han oplevede netop, at der var problemer med at få tolket undervisningen, hvilket gør adgangen til uddannelse ulige, og det er et udbredt problem i Jordan, påpeger han. Men der er også andre vigtige samfundsinstitutioner, hvor tegnsprogstolkning er fraværende.

”Jeg vil gerne arbejde for, at vi får indført bedre tegnsprogstolkning på f.eks. universiteter i Jordan, men også i sundhedsvæsenet. Selvom man er begyndt at eksperimentere med fjerntolkning, er der mange hospitaler, hvor det ikke er muligt. Det skal der laves om på”, siger han.

De ser begge ’Frontrunners’-forløbet som en kæmpe stor mulighed, og var begge betaget af muligheden for at deltage på den 1-årige uddannelse, hvor særligt ny inspiration og chancen for at lære internationalt tegnsprog var tiltrækkende. Hverken Asem eller Mohannad tænkte, at det var muligt at blive optaget. Derfor vakte det selvsagt stor jubel hos begge deltagere, da de fik besked om, at de var optaget på uddannelsen efter et længere ansøgningsforløb.

Men det kan være hårdt at være langt væk fra familien, mens man er i en fremmed kultur, forklarer de to unge mænd.

”Min onkel og tante, som jeg holder meget af, er gået bort, imens jeg har været på uddannelsen her. Det er hårdt, men jeg skal i praktik i DDL, og det glæder jeg mig meget til”, siger Asem.

Ingen af dem vil dog lade afsavn overskygge deres ambitioner og store mål for sig selv og andre døve i Jordan.

Asem fortæller, at han er meget inspireret af uddannelsens undervisere, og han håber at kunne bruge det han har lært, til at styrke organisationer for døve og mennesker med høretab i Jordan med bl.a. undervisning og fjernundervisning i organisationsstruktur.

Mohannad har aspirationer af mere kunstnerisk karakter. Han er især inspireret af universer som X-Men og Harry Potter, og han drømmer om selv at give sig i kast med filmmediet.

”Jeg vil gerne lave en film, der understreger behovet for sameksistens, hvor der er plads til både døve og hørende – f.eks. hvor majoriteten er døve, mens minoriteten er de hørende. Vi kan, og skal kunne, leve i mangfoldighed og forståelse”, påpeger han.

Først og fremmest skal både Asem og Mohannad dog arbejde på DDL’s og JDF’s samarbejdsprojekt, hvor de vil have mulighed for at bringe de kompetencer, som de har fået på ’Frontrunners’-forløbet i spil.