Søg
Nyhed

Bussen kører fra mennesker med handicap

Fem ud af seks trafikselskaber kræver, at mennesker med handicap selv eller med hjælp fra en ven, fremmed eller hjælper skal kunne benytte den rampe, som kan få dem med at komme ombord.

DH ikon, der symboliserer inklusion i international udvikling

Der går langt mellem, at handicappladsen i landets busser bliver brugt til det, den egentlig er tiltænk. Kørestolsbrugere er nemlig et særsyn, hvis man vælger at rejse med bus i Danmark

Det skyldes, at det er noget nær umuligt at komme med ombord, hvis man sidder i kørestol.

Det viser en ny rapport fra Institut for Menneskerettigheder, der har undersøgt, hvordan det står til med tilgængeligheden i landets busser, hvis man har et bevægelseshandicap. 

Læs rapporten og se videoer

Rapporten 'Busser for alle' kan læses her.

På samme side finder du videointerviews med Aina Boss Busse, Amir Becirovic og Søren Meinertz, der fortæller om de barrierer, de har oplevet, når de ville med bussen. Videoerne er produceret af Great Minority og Enactlab.

Og der er mildest talt plads til forbedringer herhjemme. Undersøgelsen placerer Danmark i bunden, når det gælder velvilligheden for trafikselskaberne til at få alle ombord. 

For eksempel må langt størstedelen af buschaufførerne ikke længere rejse sig fra deres plads for at hjælpe kørestolsbrugere med at komme ind i bussen. I 2014 tillod halvdelen af alle trafikselskaber herhjemme, at buschaufføren tilbød deres hjælp. I dag er det kun ét.

Sidsteplads blandt hovedstæder

Også hvad angår mulighederne for at rejse med bus rundt i Europas hovedstæder, der står det også skidt til her hjemme. Blandt samtlige 32 europæiske hovedstæder, som indgår i undersøgelsen, der indtager København sidstepladsen.

Manglende tilgængelighed til kollektiv bustransport har sociale konsekvenser. Både fordi det afskærer mennesker med handicap fra den rejsefleksibilitet bussen tilbyder, og fordi den gældende praksis på området bogstaveligt talt lader bussen køre fra en, desværre.
En ekskluderende oplevelse, der påvirker vores lyst og mod til at bevæge os frit og være en del af samfundsfællesskaberne.
Thorkild Olesen, formand for DH

For at gøre noget ved de mange problemer der er forbundet med at kunne tage med bussen, så anbefaler Institut for Menneskerettigheder blandt andet, at retten til at komme med bussen for mennesker med handicap skrives ind i dansk lov. 

Samtidig bør det også præciseres, at buschaufførerne skal være forpligtet til at hjælpe i de situationer, hvor det ikke umiddelbart er en for stor byrde for dem. 

Hvis vi gerne vil have flere til at tage offentlig transport, skal flere også have adgang til at kunne bruge den. Og de modige mennesker, der står frem med deres historier i rapporten, understreger den ekskluderende situation.
Thorkild Olesen, formand for DH

 

Anbefalinger

Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at:

  • Transportministeriet tager initiativ til at indføre en pligt for trafikselskaberne til at sikre retten til at blive befordret i den almindelige kollektive bustransport for mennesker med handicap, herunder ved assistance fra buschaufføren.
     
  • Social- og Ældreministeriet tager initiativ til en ændring af handicapdiskriminationsloven, således at loven kommer til at omfatte en pligt til rimelig tilpasning på alle samfundsområder, herunder på transportområdet.
     
  • Social- og Ældreministeriet tager initiativ til at indføre en pligt til overholdelse af eksisterende tilgængelighedsstandarder i handicapdiskriminationsloven.
     
  • Transportministeriet tager initiativ til at udforme en national handlingsplan for tilgængelighed på transportområdet, herunder kollektiv bustransport. Initiativet bør blandt andet rumme en plan for gradvis fjernelse af barrierer i det kollektive transportsystem, en plan for fremme af tilgængelighed via universelt design samt målbare målsætninger.