Åbent brev til danske vælgere om Rasmus Paludan

Rasmus Paludan har flere gange omtalt mennesker med handicap som et problem. Det tager DH afstand fra i et åbent brev til vælgerne.

Billede af det åbne brev til danske vælgere om Rasmus Paludan

Kære medborger

Normalt tager Danske Handicaporganisationer (DH) ikke stilling til de enkelte partier. Men i denne valgkamp gør jeg en undtagelse.
Rasmus Paludan fra Stram Kurs har nemlig ved flere lejligheder udtalt sig stærkt nedsættende om mennesker med handicap.

I TV2’s første partilederdebat kaldte han såkaldt ”svagt begavede danskere” for ”et problem”.

I en video på Youtube taler han om ”problemet” med ”tilbagestående samfundstabere”, som har ”begrænsede kognitive evner”.

Den anden dag brugte han ordet ”evnesvag” som et skældsord om en politisk modstander hos BT.

Nogle af vores medlemmer med handicap har netop begrænsede kognitive evner og blev tidligere kaldt ”evnesvage”. De har ikke samme kognitive funktionsniveau som andre.

Men det gør dem ikke til et problem. De er borgere i samfundet ligesom du og jeg. De har ret til samfundets støtte og respekt.

Paludans udtalelser er udtryk for et helt forkert syn på mennesker. Det hører ikke til i et velfærdssamfund som det danske. Alle kan få et handicap efter eksempelvis sygdom eller ulykke. Alle kan blive pårørende til et menneske med handicap. Det er kernevelfærd, at vi tager os godt af de mennesker og respekterer hinanden.

Skal der virkelig være plads til den slags udtalelser i dansk politik?

Jeg håber, at alle vil være med til at sige fra overfor en mand, der omtaler nogle af vores mest sårbare medborgere som et problem.

Hav det i baghovedet i stemmeboksen.

Thorkild Olesen
Formand for Danske Handicaporganisationer (DH)

Emne