Debatindlæg

Nye studerende kræver bedre inklusion

LÆSERBREV af DH formand Thorkild Olesen: Flere studerende har psykiske lidelser som stress, ADHD og skizofreni ifølge nye tal fra Undervisningsministeriet.

Thorkild Olesen står foran receptionen i Handicaporganisationernes Hus

Nyheden kan læses positivt: De videregående uddannelser får inkluderet flere studerende med særlige behov end tidligere.

Men udviklingen kræver endnu mere fokus på god inklusion, også på de videregående uddannelser.

Det er ikke let, men der er oplagte steder at starte: Underviserne har brug for mere viden om de usynlige handicap. Den studerende med autisme eller ADHD har gavn af, at underviseren skaber en tydelig struktur i undervisningen. En ordblind har brug for at få materialerne i god tid, så de kan blive scannet ind.

For studerende med hørenedsættelse er det vigtigt, at underviseren bruger en mikrofon, og der er teleslynge i lokalet. For psykisk sårbare studerende kan gruppedannelsesprocesser være svære, og her kan der være behov for ekstra opmærksomhed fra undervisernes side. Og så har mange studerende med handicap behov for, at de i perioder kan studere på nedsat tid.

Et andet punkt er, at studiesteder skal være tilgængelige for unge psykiske og kognitive handicap. Vi taler ofte om ramper og toiletter i forbindelse med handicapvenlighed.

Men i handicaporganisationerne hører vi fra flere og flere med usynlige handicap, der ønsker bedre tilgængelighed.

Vi har selv stået for at bygge verdens mest tilgængelige kontorhus, Handicaporganisationernes Hus i Høje-Taastrup.

Her er der inspiration at hente til at skabe tilgængelighed også for mennesker med usynlige handicap.

Læserbrevet er bragt i Fyns Amts Avis 30.marts 2017 

Emne