Søg
Nyhed

Ny undersøgelse: Det halter med at inkludere elever med handicap i skolen

Mange forældre til børn med handicap mener ikke, at deres barn er godt nok inkluderet i folkeskolen. Elever med handicap har højere fravær og halter fagligt bagud, viser ny DH-undersøgelse.

Grafikken viser, at 55 procent af forældre til børn med handicap er utilfredse med inklusionen i skolen

Det står skidt til med inklusionen i folkeskolen. Det viser en undersøgelse fra Danske Handicaporganisationer.

Siden 2012 er flere børn med særlige behov blevet inkluderet i folkeskolen. Det er skolens opgave og ansvar at sikre, at alle elever med eller uden handicap støttes til at kunne deltage i skolens aktiviteter.

Resultaterne af undersøgelsen er nedslående. Det tyder desværre på, at inklusionen langt fra fungerer efter hensigten. Det betyder, at mange børn med handicap ikke har mulighed for at få det samme faglige udbytte som deres klassekammerater.

Hovedresultater

  • Elever med handicap halter bagud i skolen: Seks ud af ti forældre svarer, at deres barn ikke får den nødvendige støtte til at kunne deltage i undervisningen på lige fod med deres klassekammerater. Samtidig oplever forældrene, at skolens personale ikke har nok viden om handicap og derfor ikke er i stand til at inkludere barnet.
  • Skolevægring og fravær rammer elever med handicap hårdt: Syv ud af ti elever med handicap har været fraværende pga. deres handicap. Hver tredje af disse var i skoleåret 2018/19 fraværende mere end en måned. Samtidig har hver femte elev med handicap i løbet af deres skoletid oplevet skolevægring (længerevarende fravær fra undervisningen) på over ét år.
  • Mange elever med handicap fritages fra fag: Når man er inkluderet i folkeskolens almindelige klasser skal man også have mulighed for at deltage i undervisningen på lige fod med sine klassekammerater. Alligevel er cirka 30 procent af børn med handicap fritaget fra et eller flere fag i skolen.
  • Forældre savner mulighed for at klage over inklusionen: Kun hver fjerde forælder svarer, at de er tilfredse med inklusionen af deres barn i folkeskolen. I dag kan forældre til børn med handicap klage til skolelederen, hvis de ikke mener inklusionen er tilfredsstillende, men i undersøgelsen svarer halvdelen, at de oplever et behov for at kunne klage til fx en uvildig klageinstans.
  • Fysiske rammer er en stopklods for elever med handicap: Seks ud af ti oplever, at der er problemer med den fysiske tilgængelighed, eksempelvis at der er mangel på niveaufri adgang til skolen eller undervisningslokalerne.
  • Børn med handicap står udenfor sociale fællesskaber: Kun fire ud af ti forældre oplever, at deres barn er en del af det sociale fællesskab i skolen, fx deltager i lejrskoler, udflugter eller socialt samvær i frikvartererne. Samtidig oplever næsten halvdelen, at deres barn i lav grad eller slet ikke deltager i sociale aktiviteter i fritiden, fx i fødselsdage, fester eller er sammen med venner efter skoletid, og hver tredje er ofte eller meget ofte ufrivilligt alene.

DH foreslår

For at forbedre inklusionen i folkeskolen anbefaler DH blandt andet, at:

  • Der afsættes flere ressourcer til at støtte børn med handicap i skolen.
  • Vi sikrer, at lærere og pædagoger er klædt på til at håndtere børn med handicap.
  • Der er et tættere samarbejde mellem skole og hjem om, hvordan skolen og lærerne bedst muligt kan tage hånd om barnets handicap.
  • Pædagogernes viden om barnet i daginstitutionerne overleveres til skolen.
  • Skolerne faciliterer øget åbenhed om handicap i forældregruppen.
  • Foreningslivet får lettere adgang til viden om handicap.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget i november 2019 blandt forældre til børn med alle typer af handicap. I alt har 1.107 forældre til elever med handicap besvaret spørgeskemaet, der berør mange forskellige dele af inklusionen. Det gælder faglig inklusion, fysisk tilgængelighed, social inklusion og samarbejdet mellem skole og hjem.

Du kan se alle resultaterne i dokumentet her:

Emne

Kontakt

Karen Knudsen i Handicaporganisationernes Hus

Karen Il Wol Knudsen

Chefkonsulent på uddannelsesområdet
51 32 86 88