Søg
Nyhed

Ny rapport: Studerende med handicap mistrives markant mere

Studerende med handicap mistrives mere, har større frafald og er længere tid ledige efter uddannelsen, viser en ny rapport fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. DH opfordrer til politiske løsninger i forbindelse med kommende forhandlinger.

En lærer står foran et klasseværelse med unge studerende

Studerende med handicap kæmper mere.

Det viser den nye rapport 'Bedre vilkår for studerende med funktionsnedsættelser'. Nogle af konklusionerne er, at studerende med handicap skiller sig negativt ud på alle parametre. Det er fx gennemførelsestid, frafald under studiet og ledighed efter endt uddannelse.

Undersøgelsen viser også, at studerende med handicap generelt trives dårligere sammenlignet med studerende uden handicap.

Rapporten er en del af opfølgningen en handicappolitisk aftale på uddannelsesområdet vedtaget af Folketinget i maj 2021. Den har undersøgt gruppen af studerende med funktionsnedsættelser på videregående uddannelser og baserer sig på blandt andet registerdata.

På baggrund af rapporten starter der politiske forhandlinger op i uge 8.

Her kommer nogle nedslag i rapporten.

Større frafald

Ser man på de studerendes frafald (figur 3.8).

  • Studerende med psykiske handicap: 32 procent afbrød uddannelsen to år efter studiestart. 
  • Studerende med handicap: 27 procent.
  • Studerende uden handicap: 24 procent.

Dårligere trivsel

Undersøgelsen viser, at studerende med handicap generelt trives i mindre grad end studerende uden handicap. Det er især studerende med psykiske handicap (figur 4.1), der mistrives.

Længere gennemførelsestid

Den gennemsnitlige studietid for studerende med handicap ligger højere end for studerende uden handicap. I løbet af de seneste 10 år er forskellen mellem grupperne øget fra mindre end én måned til næsten fire måneder. Det tyder på, at fremdriftsreformens krav har været ekstra udfordrende for gruppen af studerende med handicap af leve op til.

Studerende med psykiske handicap bruger i gennemsnit syv måneder længere på studiet sammenlignet med gruppen af studerende uden handicap.

Højere ledighed

Ser man på de nyuddannedes ledighed målt i fjerde til syvende kvartal efter endt uddannelse i 2019 (figur 3.4):

  • Gennemsnittet for alle studerende: 11,2 procent.
  • Studerende med funktionsnedsættelser: 14 procent
  • Studerende med psykiske funktionsnedsættelser: 17,7 procent

Manglende fleksibilitet og SU

Studerende med handicap oplever manglende fleksibilitet og mulighed for at læse på nedsat tid. Det er et stort problem, hvis den studerende på grund af et handicap har brug for længere tid til at gennemføre studiet. Eksempelvis indeholder professionsuddannelserne en høj grad af praktik. Her er det en stor barriere, at det er svært at få lov til at gennemføre praktikken på nedsat tid. Og hvis de studerende får lov, er der en udfordring om det i praksis kan skrues sammen med resten af uddannelsesforløbet.

Mange studerende med handicap oplever stor usikkerhed i forhold til deres økonomiske situation. Det handler om de perioder med mulighed for at studere på nedsat tid, hvor SU’en bliver standset som følge af studieaktivitetskravet. Det handler også om bekymringer for, at der ikke er flere SU-klip tilbage, hvis de har fået lov til at strække uddannelsen over længere tid. Det giver en stor utryghed, der kan være en barriere for at gennemføre en uddannelse.

DH mener

Der er brug for politiske løsninger, så flere studerende med handicap kan gennemføre studiet på nedsat tid - også ved uddannelser med praktikforløb.

DH mener også, at en forlængelse af studietiden skal gå hånd i hånd med muligheden for ekstra SU-klip og dermed SU til hele studiet. Derfor foreslår DH, at studerende, der på grund af et handicap har fået lov til at gennemføre studiet over længere tid, kan få SU til hele studietiden.

I kan læse rapporten fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen her (åbner i nyt vindue).

Emne

Kontakt

Karen Knudsen i Handicaporganisationernes Hus

Karen Il Wol Knudsen

Chefkonsulent på uddannelsesområdet
51 32 86 88