Søg
Nyhed

DH til kommunerne: Ansæt en borgerrådgiver

I finansloven for 2021 har Regeringen og støttepartierne afsat penge til, at kommunerne kan søge om penge til at ansætte en uvildig borgerrådgiver. DH opfordrer de mange kommuner uden en borgerrådgiver til at ansætte en borgerrådgiver.

Billedet viser to medarbejdere der taler sammen

En uvildig borgerrådgiver hjælper kommunen med at hæve kvaliteten i sagsbehandlingen og styrke borgernes retssikkerhed samt mindske antallet af klagesager.

I dag har 42 kommuner en borgerrådgiver. I DH opfordrer vi vores lokale afdelinger til at gå i dialog med deres kommune, hvis kommunen ikke har ansat en uvildig borgerrådgiver.

Det er vigtigt, at borgerrådgiveren er uvildig og ansat direkte af kommunalbestyrelsen.

Aftalen om borgerrådgivere sker blandt andet efter opfordring fra DH og flere af DH’s medlemsorganisationer. Det er et vigtigt skridt i retning mod at styrke sagsbehandlingen og visitationen i kommunerne.

Hvad er en borgerrådgiver?

Formålet med en uvildig borgerrådgiver er at sikre bedre kvalitet i den kommunale sagsbehandling. Borgerrådgiverens opgaver omfatter eksempelvis:

  • Rådgiver og vejleder borgerne, så det bliver lettere at henvende sig til kommunen.
  • Hjælper borgerne med at blive hørt i sager, hvor kommunens behandling af dem og deres sag ikke er god nok.
  • Hjælper kommunen til at hæve kvaliteten i sagsbehandlingen og styrke borgernes retssikkerhed. Det kan være med til at mindske antallet af klagesager.
  • Fører tilsyn med kommunens administration og medvirker til, at der ydes en god borgerservice, hvor borgeren er i centrum. Det omfatter fx, at kommunen lever op til de beslutninger om det kommunale serviceniveau, og at der arbejdes på at sikre en bedre kvalitet i den kommunale sagsbehandling.
  • Rådgiver byrådet, direktionen og medarbejderne om sagsbehandlingen og kan komme med forslag til konkrete forbedringer.

Borgerrådgiveren kan ikke ændre en kommunal afgørelse eller behandle klager.

 

Vi ved, at enkelte kommuner desværre ikke er begejstret for at ansætte en borgerrådgiver. Vi håber, at den nye pulje kan være med til at ændre den holdning. 

På dette Danmarkskort kan I se en oversigt over, hvilke kommuner der har og ikke har en borgerrådgiver:

Tænketanken Justitias oversigt over borgerrådgivere 

Her har vi samlet lidt inspiration til, hvordan man kan indlede en dialog med kommunen i forhold til at få ansat en borgerrådgiver: 

Inspiration til at få ansat en borgerrådgiver

Tænketanken Justitia har i en ny analyse fra oktober 2020 samlet en række anbefalinger til, hvilke rammer en uvildig borgerrådgiver bør have.

Analyse fra Justitia om borgerrådgiver

 

 

Kontakt

Linda Bendix i Handicaporganisationernes Hus

Linda Kilskou Bendix

Chefkonsulent på socialområdet
92 82 04 97