Debatindlæg, Nyhed

Børn med handicap skal inkluderes bedre i skolen

Flere børn med handicap skal være en del af den almindelige folkeskole. Men det skal ske i et tempo, hvor vi kan følge med. Det skriver Thorkild Olesen i et indlæg i Jyllands-Posten.

En gruppe af skolebørn spiller bold i skolegården. Et af børnene er i kørestol.

Elever med særlige behov får ikke den rette støtte, svarer 82 procent af lærerne i en undersøgelse fra Danmarks Lærerforening.

Indlæg bragt i Jyllands-Posten 4. oktober 2019. Skrevet af Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer (DH).

Børn med handicap skal inkluderes bedre i skolen

I skolen danner vi venskaber. Vi udvikler os menneskeligt og fagligt. Vi er en del af et fællesskab.

Børn med handicap har også brug for at være en del af det faglige og sociale fællesskab i skolen. Målet med inklusionsreformen var, at flere børn med særlige behov skulle inkluderes i almindelige skoleklasser. Men den seneste uge i JP har jeg kunne læse, at stadigt færre børn med handicap inkluderes i skolen, og vi er tilbage på niveauet fra før reformen.

Vi har forsøgt at inkludere for mange børn, uden at lærerne har haft den nødvendige viden og ressourcer. Det er jeg ikke i tvivl om. Resultatet er mistrivsel og skolevægring. Derfor er det naturligt, at vi nu ser flere børn i et specialtilbud.

Det er bekymrende.

Min ambition er, at flere børn med handicap skal være en del af den almindelige folkeskole. Men det skal ske i et tempo, hvor vi kan følge med. Vejen til at inkludere flere mennesker med handicap i samfundet går blandt andet gennem skolen. Det er her børn lærer at begå sig i et mangfoldigt fællesskab.

Det er muligt at inkludere børn med særlige behov på en god måde. Det kræver, at lærerne får større viden om handicap, og at undervisningen er bedre tilrettelagt for børn med handicap. Det gavner hele klassen med mere ro og bedre struktur.

Men undersøgelser tyder på, at vi er et godt stykke fra den virkelighed:

Elever med særlige behov får ikke den rette støtte, svarer 82 procent af lærerne i en undersøgelse fra Danmarks Lærerforening.

Lærerne har ikke den tilstrækkelige viden om handicap, svarer 60 procent af forældre til børn med handicap i en undersøgelse fra Danske Handicaporganisationer (DH).

Der findes mange måder at skabe god inklusion på. En af dem er i Nest-klasserne på Katrinebjergskolen i Aarhus. Her er der færre elever, lærerne har viden om handicap og undervisningen er tilrettelagt, så børn med autisme kan deltage på lige fod med deres kammerater. En evaluering viser, at metoden gavner trivslen i hele klassen.

Vi står over for en stor udfordring, der især rammer børnene. Derfor skal vi sikre bedre socialpædagogiske færdigheder og flere hænder i skolen. Kommunerne bør prioritere flere midler til co-teaching, og til at lærerne får den fornødne viden om, hvordan man inkluderer børn med særlige behov.

Det er en investering for det enkelte barn, men også for hele samfundet. Med den rigtige støtte vil flere blive en del af fællesskabet i skolen og i samfundet.

Emne

Kontakt

Sigurd Jørgensen i Handicaporganisationernes Hus

Sigurd Jørgensen

Kommunikationschef
92 15 00 88