Pressemeddelelser

En pressemeddelelse er en meget kort tekst på cirka en halv side, som I sender til jeres lokale medier for at gøre dem opmærksomme og interesseret i et arrangement, I står bag. Det kan for eksempel være, hvis DH-afdelingen holder et dialogmøde eller en paneldebat.

Medierne modtager mange pressemeddelelser. Derfor skal de være korte og præcise. Det er det vigtigste, der skal med. Det kan eksempelvis besvare spørgsmål som, hvad der skal ske? Hvem står bag? Hvem kommer? Hvor er det henne? Og så er det enormt vigtigt, at der altid er kontaktoplysninger, så journalisten ved, hvem der kan kontaktes for flere oplysninger.

Pressemeddelelser kan sendes ud til både tv-stationer, radiokanaler og aviser. Det er en god ide at give den en god overskrift, som journalisten lægger mærke til. Og kender I til en lokal journalist, som I måske har talt med før, eller som I ved dækker valget i jeres kommune, kan det være smart også at sende den direkte til vedkommende, så pressemeddelelsen ikke kun lander i mediets fælles mail.

Når I sender en pressemeddelelse, så gør det gerne et par dage før. På den måde er der større chance for, at journalisten har tid til at lave jeres historie. Samtidig giver det også mulighed for, at I kan ringe og høre, om det er en historie, de har tænkt sig at kigge på. Dette gøres gerne en dag eller to efter, I har sendt pressemeddelelsen.