Thorkild bliver interviewet af TV Avisen om Rigsrevisionens rapport

DH-Skive afviklede midtvejsmøde i forbindelse med Folketingsvalget 2019. 50 deltagere var mødt op på Uddannelsescenter Hilltop.

Brug af medier

Medierne spiller en stor rolle i forbindelse med folketingsvalget. Det gælder klassiske medier, såsom aviser, tv og radio, men også sociale medier. Derfor er det en god idé at inddrage dem for at sætte fokus på handicapområdet.

Ved at bruge medier kan man nå enormt bredt ud og på den måde være med til at fremme den handicappolitiske dagsorden og påvirke de politiske beslutninger.

Det er vigtigt for det handicappolitiske arbejde i kommunen, at DH-afdelingen har et godt samarbejde med politikerne. DH-afdelingen skal være kendt som en konstruktiv samarbejdspartner, der kommer med løsningsforslag. Det skal I huske, når I bruger de forskellige medier i jeres kommunikation.

Når I udtrykker jer i medierne på vegne af DH, så repræsenterer I DH’s politiske holdninger. Giv derfor udtryk for DH’s politik på det pågældende område og ikke egne partipolitiske holdninger.

Her følger nogle eksempler på, hvordan I kan bruge forskellige medier op til kommunalvalget.

Et læserbrev er et kort indlæg til avisens debatsider om et bestemt emne. Emnet er tit sat lidt på spidsen, og det er ikke hver en nuance eller detaljer, der skal med.

En pressemeddelelse er en meget kort tekst på cirka en halv side, som I sender til jeres lokale medier for at gøre dem opmærksomme og interesseret i et arrangement, I står bag. Det kan for eksempel være, hvis DH-afdelingen holder et dialogmøde eller en paneldebat.

De sociale medier spiller en stor rolle i en valgkamp, og de fleste kandidater har en Facebookprofil, som de bruger aktivt for at kommunikere til potentielle vælgere.

TV-stationerne sender typisk en række valgprogrammer. Her kan DH-afdelingen kontakte TV-stationerne for at høre om muligheden for at deltage.