Søg
Billedet viser et online-møde på en bærbar pc

Hjælp til virtuelle onlinemøder

På denne side finder du guider og gode råd til at forberede og holde virtuelle online-møder.

Guiderne er både til dig som mødevært og til dig som mødedeltager. 

Med guiderne til det gode virtuelle møde får du hjælp til at forberede, afholde og følge op på virtuelle møder. Og så får du tips til at skabe involverende virtuelle møder, som engagerer deltagerne, så møderne er mere nærværende og giver større værdi.

Med guiderne til Zoom og Teams får du hjælp til at komme i gang med at oprette et virtuelt møde, invitere og gennemføre mødet. Du får også råd til funktioner som lyd og kamera, til at række hånden op (digitalt), dele skærm, chat med mere.

Det hybride møde kombinerer det fysiske og virtuelle møde. Med tre guider får du inspiration og konkrete tips til at afholde, forberede og følge op på mødet.  

Du kan downloade alle guiderne og tilpasse dem i tekst og billeder efter dit eget behov.

Med guiderne her får du gode råd til at forberede og afholde det virtuelle online-møde, som kræver lidt ekstra for at blive godt for alle.

Her på siden finder du guider til at bruge Zoom som både mødevært og deltager.

Teams er blevet et digitalt redskab til at holde virtuelle møder i. Her på siden får du nogle få guider til at bruge Teams.

Med guiderne her får du inspiration og konkrete tips til at afholde, forberede og følge op på de hybride møder, som kombinerer det fysiske og virtuelle møde.

Når der afholdes onlinemøder, deles der ofte dokumenter, PowerPoints eller videoer. På siden nedenfor kan du læse mere om, hvordan disse gøres tilgængelige, så alle kan være med.

Person sidder ved bærbar computer og arbejder. Man kan kun se hænderne, der klikker på tastaturet.

På denne side finder du tilgængelighedsguider til programmer som Word og PowerPoint. Vi har også lavet guider til, hvordan dine PDF'er gøres tilgængelige, hvordan du laver tilgængelige videoer og opslag på sociale medier, hvordan du tjekker hjemmesider for deres tilgængelighed, og hvilke krav du kan stille til...

 

PROJEKT DIGITALE FÆLLESSKABER
  • Formålet med projektet er at udvikle guider til virtuelle møder, som frivillige, afdelinger og organisationer i DH kan bruge til at få mest mulig glæde af de digitale mødeværktøjer.
  • En webredaktionsgruppe har løbende givet input og feedback til arbejdet med guiderne. Gruppen har været repræsenteret af: DH, Landsforeningen Lev, CP Danmark, SIND, Dansk Blindesamfund, Høreforeningen, Danske Døves Landsforbund, Videnscenter om handicap samt DH-afdelinger i Middelfart, Vallensbæk, Syddjurs, Lyngby-Taarbæk og Frederiksberg.
  • Projektet er udviklet på baggrund af den politiske aftale fra april 2020 om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19.
  • Projektet har kørt i perioden fra 1/10/2020 til 1/6/2021.
  • Projektet er indledt med en undersøgelse af afdelinger og medlemsorganisationers erfaringer med virtuelle møder. 
    Hent her 'Analyse af afdelingers erfaringer med virtuelle møder'.
  • Samt med en analyse af brugervenlighed og tilgængelighed i Zoom, Teams og Google Meet.​​​​​​ 
    Hent her 'Analyse af tilgængelighed i digitale møderedskaber'.