Søg
Deltagere rækker hænderne i vejret med stemmesedler

Guide til nye vedtægter

På DH’s repræsentantskabsmøde 27. oktober 2023 blev nye vedtægter for DH’s afdelinger vedtaget. På denne side har vi samlet alt relevant materiale.

Nye vedtægter

Vejledning til nye vedtægter

Forretningsorden for DH-afdelingerne

Tilslutningsskema til DH-afdelingen

Guide til afvikling af årsmødet

Regler for afholdelse af årsmøde i DH afdelingen fremgår af vedtægterne for DH-afdelingerne. I vedtægterne kan I bl.a. finde frister for indkaldelse m.m. og punkter til dagsorden.

Tryk her for at læse mere om hvordan I afvikler et årsmøde

Oftest stillede spørgsmål ifm. DH’s vedtægter


Baggrund

Hvad er de væsentligste ændringer?

1. Koordineringsgruppe: Årsmødet vælger formand, næstformand og økonomiansvarlig. Dette erstatter vedtægternes bestemmelser om forretningsudvalg. Disse tre personer skal være bosiddende i kommunen og være udpeget som repræsentant i bestyrelsen. 

2. Stemmeret: Bestemmelser om stemmeberettigede ændres, så det ikke længere er et krav, at den udpegede repræsentant fra en organisation skal være bosiddende i kommunen. 

3. Tilslutningsskema: Proces forenkles så tilslutningsskema også gælder indstilling til eventuelle poster internt i DH-afdelingen. 

4. Handicapråd: Det præciseres, at repræsentanterne varetager interesserne for alle medlemsorganisationer og ikke kun deres egen medlemsorganisation. 

Hvorfor er der kommet nye vedtægter?

Formålet med ændring af afdelingsvedtægterne er at foretage en modernisering og forenkling af vedtægterne. Målet er, at afdelingsvedtægterne er lettere og mere overskuelige at anvende.

Hvordan har processen været?

Repræsentantskabsmødet i 2021 vedtog et kommissorium for udvalget om vedtægtsændringer. Formålet med udvalgets arbejde var at foretage en modernisering og forenkling af vedtægterne for DH og DH’s lokale afdelinger. 

Det har været udvalgets ambition at have en god inddragelse og dialog i hele processen frem mod repræsentantskabsmødet i 2023, så det er gode og gennemarbejdede forslag til formel godkendelse på repræsentantskabsmødet.

Derfor har forskellige elementer af afdelingsvedtægterne været drøftet på formandsmødet både i 2022 og i foråret 2023, og det samlede forslag til vedtægtsændringer har været sendt i skriftlig høring i alle DH-afdelinger. 

Årsmødet

Er fristerne for og afviklingen af årsmødet det samme som før?

Fristerne for årsmødet er de samme, men opsætning i punktform i vedtægterne gør det nemmere at overskue. Det samme gør sig gældende for punkter til dagsorden. 

Hvad er en koordineringsgruppe?

Formand, næstformand og økonomiansvarlig udgør en koordinationsgruppe, som koordinerer afdelingens arbejde mellem bestyrelsens møder. Dette er nyt i vedtægterne.

Årsmødet vælger formand, næstformand og økonomiansvarlig. Dette erstatter de tidligere vedtægters bestemmelser om forretningsudvalg. Disse tre personer skal være bosiddende i kommunen og være udpeget som repræsentant i bestyrelsen. 

Hvis afdelingen ønsker øvrige poster valgt, så skal dette vedtages i en forretningsorden. 

Hvornår skal der være valg til de forskellige poster? 

Valg til de forskellige poster sker forskudt, så alle personer ikke er på valg samme år: 

  • Formand vælges for 2 år i ulige år. 
  • Næstformand vælges for 2 år i lige år. 
  • Økonomiansvarlig vælges for 2 år i lige år.

Hvis afdelingens formand blev valgt på årsmødet i 2023 for en 2-årig periode, så er formanden ikke på valg i 2024, men først ved årsmødet i 1. kvartal 2025. 

Årsmødet i 1. kvartal 2024 skal vælge næstformand og økonomiansvarlig. 

Stemmeret

Hvem har stemmeret?

Bestemmelser om stemmeberettigede er ændret, så det ikke længere er et krav, at den udpegede repræsentant fra en organisation skal være bosiddende i kommunen.

Dette skal understøtte, at flere er aktive i DH-afdelingens arbejde, og at deltagelsen sker på lige fod i form af stemmeret til hver aktiv medlemsorganisation.

Bemærk dog at formand, næstformand og økonomiansvarlig skal være bosiddende i kommunen og være udpeget som repræsentant i bestyrelsen.

Forretningsorden

Hvad er en forretningsorden?

En forretningsorden beskriver afdelingens arbejde, og den kan fungere som et styringsredskab. 
DH-afdelingen bestemmer selv formuleringerne i forretningsordenen.

Dog må en forretningsorden ikke tilsidesætte eller afvige fra bestemmelser fastlagt i vedtægterne. 

Hvis afdelingen udelukkende ønsker formand, næstformand og økonomiansvarlig valgt på årsmødet, så er det frivilligt, om årsmødet fastsætter en forretningsorden. 

Hvis afdelingen ønsker at vælge flere personer end formand, næstformand og økonomiansvarlig, så skal årsmødet vedtage en forretningsorden, som bl.a. fastlægger, hvilke yderligere poster der skal ske valg til på årsmødet. 

Forretningsudvalg

Vi har et forretningsudvalg. Hvad gør vi?

Ordet ”forretningsudvalg” indgår ikke længere i afdelingsvedtægterne. På årsmødet i 1. kvartal 2024 ophører forretningsudvalget og erstattes af en koordineringsgruppe.

Koordineringsgruppen består af formand (valgt i ulige år), næstformand (valgt i lige år) og økonomiansvarlig (valgt i lige år). Hvis afdelingen ønsker øvrige poster valgt, så skal dette vedtages i en forretningsorden.  

Vi har ikke et forretningsudvalg. Hvad gør vi?

Årsmødet i 1. kvartal 2024 skal vælge næstformand og økonomiansvarlig. Formanden er ikke på valg i 2024. Formand, næstformand og økonomiansvarlig udgør en koordineringsgruppe.

Hvis afdelingen ønsker øvrige poster valgt, så skal dette vedtages i en forretningsorden.  

Tilslutningsskema

Er der kommet nyt tilslutningsskema?

Ja, der er kommet et nyt tilslutningsskema. For at forenkle den administrative procedure bortfalder kravet om, at en kandidat skal indstilles af sin organisation til hver post internt og til hvert valg internt i DH-afdelingen.

Tilslutningsskemaet er ændret, så det også gælder indstilling til eventuelle poster internt i DH-afdelingen. Dvs. vi har slået det tidligere indstillingsskema sammen med tilslutningsskemaet, så der kun er ét skema.

Bemærk dog at kandidater til handicaprådet fortsat kræver særskilt indstillingsskema.

Skal vi indhente nye tilslutningsskemaer for alle?

Nej. Det er kun i forbindelse med indhentning af nye skemaer fremover. 

Skal tilslutningsskemaerne opdateres løbende?

Nej, i forbindelse med forenklingen er dette ikke nødvendigt. Skemaet gælder indtil medlemsorganisationen skifter repræsentant eller udtræder af DH-afdelingen.

Det er dog op til den enkelte afdeling, om de evt. ønsker at indhente nye tilslutningsskemaer fra alle aktive fx hver 2. år eller hvert 4. år.  

 

Kontakt

Mette Søndergaard i Handicaporganisationernes Hus

Mette Søndergaard Pedersen

Organisations- og udviklingskonsulent
21 71 68 43

Afdelinger med Mette som primær konsulent: 

Afdelinger i Region Syddanmark (minus Fyn) 
Afdelinger i Region Sjælland
Afdelinger i Region Hovedstaden (minus Nordsjælland) - (Albertslund, Ballerup, Bornholm, Brøndby, København, Dragør, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk)

Rasmus Bach Andresen

Rasmus Bach Andresen

Organisations- og udviklingskonsulent
42 47 52 61

Afdelinger med Rasmus som primær konsulent: 

Afdelinger på Fyn 
Afdelinger i Region Nordjylland
Afdelinger i Region Midtjylland
Afdelinger i Nordsjælland (Allerød, Egedal, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Halsnæs, Helsingør, Hillerød, Hørsholm og Rudersdal)