En stabel bøger, hvoraf den øverste er åben, på et bord

Styrk kvaliteten af sagsbehandlingen på socialområdet

Børn, unge og voksne med handicap skal have den rigtige hjælp ved første afgørelse. Det sker dog alt for ofte, at der er fejl i sagsbehandlingen, og at mennesker med handicap ikke får den rette hjælp.

Når en borger klager over en kommunal afgørelse på socialområdet, er det Ankestyrelsen, der behandler klagen. Hvis sagen omgøres, betyder det, at klagen enten hjemvises til fornyet behandling i kommunen, ændres eller ophæves.

Omgjorte klagesager på nationalt niveau:

børnehandicapområdet var omgørelsesprocenten af alle sager på 48,8 % i 2022. I 2021 var tallene på 35,8 %.

voksenhandicapområdet var omgørelsesprocenten af alle sager på 38,9 % i 2022. I 2021 var tallene på 34,3 %.

Hvad kan I gøre?

DH afdelingen kan:

  • Tage initiativ til at drøfte i det lokale handicapråd, hvorfor antallet af omgjorte klagesager er faldet i kommunen. Eller hvorfor de ikke er faldet, hvis det er tilfældet.
  • Opfordre kommunen til at udarbejde en handleplan for at styrke den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen, særligt hvis der er en høj andel af omgjorte klagesager i kommunen.
  • Opfordre kommunen til at deltage i et nationalt forsøg om Tro og love-erklæringer. Social- og Ældreministeriet har den 7. september 2022 sendt et brev til kommunerne om forsøget, som I kan henvise til.

Politisk aftale om Bedre retssikkerhed og stykret sagsbehandling

I 2021 afsatte Folketinget 117 mio. kr. til en række initiativer med fokus på: Bedre retssikkerhed og tillid på handicapområdet. Flere af initiativerne er målrettet kommunerne.

Lav en kommunal handlingsplan for bedre kvalitet i sagsbehandlingen

Et af initiativerne handler om, at kommunerne skal beslutte, om de vil lave en kommunal handlingsplan for at styrke den juridiske kvalitet af sagsbehandlingen. Kommunen skal beslutte det, når de følger op på Ankestyrelsens Danmarkskort over omgørelsesprocenter. Ankestyrelsen kan pålægge kommunen at udarbejde en handlingsplan. Det gør Ankestyrelsen ud fra omfanget af omgjorte klagesager, antallet af klagesager i forhold til antal kommunale afgørelser og styrelsens øvrige kendskab til kommunen.

Deltag i nationalt forsøg med brug af Tro- og loveerklæringer

Kommunen kan også være med i forsøg om brug af Tro- og love-erklæringer på socialområdet, der er et andet initiativ. En Tro- og love-erklæring kan erstatte en del af den dokumentation, der skal oplyse en sag. Formålet med forsøget er at finde ud af, om borgerne vil opleve det som en afbureaukratisering, og om det vil styrke tilliden mellem kommune og borger.

Læs mere om de mange initiativer her (åbner i nyt vindue)