Kvalitet i sagsbehandlingen på børnehandicapområdet og tillid til systemet
Familier til børn med handicap er i hyppig kontakt med de offentlige myndigheder, og derfor er det afgørende, at de oplever mødet med kommunen positivt og har et godt samarbejde med deres sagsbehandlere. Det er desværre ikke altid tilfældet i dag. I kan i DH-afdelingen sætte fokus på de problemer, mange oplever med blandt andet skiftende sagsbehandlere med manglende kendskab til familiens situation.
Hvad kan I gøre?
DH-afdelingen kan stille forslag om en ny model for sagsbehandlingen på børnehandicapområdet.
Forslå ny model for sagsbehandlingen
Målet i enhver sagsbehandling skal være én borger, én plan, én koordinerende og gennemgående sagsbehandler eller kontaktperson. Det betyder, at barnet og familien skal have én koordinerende sagsbehandler, der er indgangen til kommunen. Sagsbehandleren laver i samarbejde med familien eller den unge en handlingsplan på tværs af sektorer.
Der skal være færre sager per sagsbehandler. Med en lavere sagsstamme er der mere tid til fordybelse og dialog med de enkelte familier, hvilket biddrager til, at de føler sig set i mødet med kommunen og får den rette hjælp. DH-afdelingen kan derfor foreslå, at jeres kommune lader sig inspirere af sagsbehandlingsmodeller, hvor socialrådgiverne har en lav sagsstamme og hvor tættere kontakt og hyppigere opfølgning er i centrum. Det er for eksempel Aarhusmodellen og Herningmodellen.
Der er afsat midler til et satspuljeprojekt, der kører fra 2018-2021. Formålet med projektet er at skabe bedre koordination i indsatserne for børn med handicap og deres familier. Der er udvalgt 12 kommuner, der afprøver to forskellige modeller for sagsbehandling i projektet. Er jeres kommune en af de 12 projektkommuner, kan DH-afdelingen tage kontakte kommunen for at få mere information om projektet og drøfte afdelingens rolle. Er jeres kommune ikke en del af projektet, kan I kontakte DH-afdelingen i en af de 12 kommuner for mere information.