Søg
Hvid baggrund, blå ikon figur sidder ved et skrivebord og skriver

Uddannelsesfællesskabet

Flere med i uddannelsesfællesskabet

Børn og unge med handicap ønsker også at klare sig godt i skolen, hygge med vennerne og få sig en uddannelse. Men hvis du er født med et handicap eller får et handicap i din opvækst, kan vejen gennem daginstitution, skole og uddannelse ofte være sværere eller helt umulig.

Men vi kan gøre noget aktivt og politisk, så flere børn og unge med handicap bliver en del af gode fællesskaber i skolen og på uddannelserne.

Børn med handicap skal være en del af klassens fællesskab samt udvikle sig fagligt og socialt, uanset om de går i en almindelig klasse eller i et specialtilbud. Et godt afsæt i skolen skaber grobund for at klare sig bedre i fremtiden.

Der er også brug for en bedre vej gennem uddannelsessystemet, som vi skaber ved mere fleksibilitet og vilje til at inkludere i det danske uddannelsessystem.

Her præsenterer vi en række forslag til, hvordan vi får flere med handicap med i uddannelsesfællesskabet.

Mere viden om handicap og hurtigere tilbage til fællesskabet i skolen

Det er vigtigt for alle børn, at de føler sig som en del af skolens fællesskab.

Desværre mistrives mange børn med handicap i skolen på grund af manglende forståelse for barnets handicap og på grund af dårlig inklusion. Mange børn udvikler tillægsdiagnoser som for eksempel angst, selvskade og stress og har lange perioder med ufrivilligt skolefravær.

Det har alvorlige konsekvenser for et barn at være væk fra undervisningen og klassekammeraterne i en længere periode.

DH foreslår:

  • (1/17) Lærere og alle elever skal have mere viden om handicap, så vi styrker de sociale fællesskaber samt inklusion i undervisningen. Derfor skal alle skoler have let adgang til specialiseret viden, når behovet opstår.
  • (2/17) Børn skal have en skole-indsatsgaranti. Når forældre eller lærere retter henvendelse om et barn i mistrivsel, skal kommunen iværksætte en indsats inden for 30 dage med henblik på at få barnet tilbage i skolen eller i et andet skoletilbud.

Flere med handicap skal have en ungdomsuddannelse

Landets ungdomsuddannelser skal blive bedre til at inkludere unge med handicap. Erfaringen fra folkeskoleområdet er, at der skal ske en kulturændring. God inklusion kommer ikke af sig selv.

Men vi skal give uddannelsesinstitutionerne mere konkret viden om, hvordan de i praksis kan skabe tilstrækkelige, fleksible løsninger inden for de gældende rammer.

DH foreslår:

  • (3/17) Der skal formidles viden til uddannelsesinstitutionerne – både til undervisere og elever med og uden handicap - om muligheder og forpligtelser i forhold til at inkludere unge med handicap. For eksempel hvordan et uddannelsesforløb kan tilrettelægges fleksibelt.
  • (4/17) Der skal oprettes et inklusionstaxameter, der understøtter muligheden for særligt tilpassede eller forlængede uddannelsesforløb og ekstra støtte for unge med handicap på gymnasiale uddannelser. Det skal gøre det økonomisk muligt for uddannelsesinstitutioner i hele Danmark at etablere hold for unge med særlige behov.
  • (5/17) Gymnasier og erhvervsskoler skal have adgang til at trække på specialiseret viden om handicap. Viden skal komme fra et tæt samarbejde mellem højtspecialiserede vidensenheder på social- og specialundervisningsområdet. Det skal være gratis for uddannelsesinstitutionerne at trække på denne viden.

Se vores temaside med alle 17 forslag til at åbne fællesskabet her