Søg
Astma-allergi

Tryghedsopkald

Astma-Allergi Danmark

I Astma-Allergi Danmark vægter vi fællesskabet højt. Det er vores medlemmer, der skaber foreningen, og det er dem, der er centrum i vores kampagne, hvor vi fokuserer på tryghed under covid-19-pandemien.

Ud over vores lokale fællesskab i selve foreningen har den aktuelle kampagne også et bredere fokus, der bunder i bevidstheden om de konsekvenser, der rækker ud over vores egen forening. Vi ved, at en meget stor del af den danske befolkning er i risikogruppen qua deres kroniske sygdomme – herunder astma og allergi. Denne gruppe har vi – inden for de økonomiske rammer i kampagnen – ligeledes forsøgt at ramme med indsatsen.  

Mange af vores medlemmer er ekstra udsatte under pandemien, og nogle oplever en øget ensomhed i takt med de stramme restriktioner og den øgede risiko, der er for smitte i samfundet.  

I foreningen har vi valgt at tackle problemet ved at ringe alle vores medlemmer op! Vi får en snak om deres tanker, udfordringer og behov i denne svære tid. Vi håber, at samtalerne kan styrke den fællesskabsfølelse, der består i foreningen og samfundet, generelt. Vi minder samtidigt vores medlemmer om alle de tilbud, de har hos os, for at få hjælp i den svære tid. Det kan fx være online-kurser eller rådgivning, hvor man kan fortsætte samtalen og få yderligere råd og vejledning.   

Vi er efterhånden ved at være igennem opkaldsrækken og vurderer på baggrund af den feedback, vi har fået i opkaldene, at initiativet er blevet vel modtaget. Vi oplever at flere efterfølgende har henvendt sig til vores rådgivning, og det overordnede billede er, at vores medlemmer er styrket i fællesskabet. 

Vi har ligeledes sat os for at ringe til vores øvrige kontakter, der kunne have et ekstra behov for en styrkende samtale i denne tid. Det drejer sig om kontakter, der ikke er medlemmer, og fokus er her stadigt det samme: øget tryghed, styrket fællesskabsfølelse – du er ikke alene – og tilbud om yderlige (gratis) rådgivning og kontakt i denne svære tid. Denne opkaldsrække starter vi med umiddelbart efter, vi har overstået de mange opkald til vores medlemmer.