Søg
Autisme

Telefonrådgivning mod isolation og utryghed

Landsforeningen Autisme

”En kvinde med autisme ringede til telefonrådgivningen. Hun var angst og græd. Hun skulle til møde i rehabiliterings-teamet og havde en masser tanker om at alt ville gå galt. Rehabiliteringsteamet ville tale grimt om hende. De ville dømme hende. Hun ture ikke tage af sted. Men teamet havde fastholdt, at hun skulle møde op. Hun måtte gerne tage en pårørende med, der tog imod beskeder og svarede for hende, men hun skulle fysisk være tilstede.

Jeg vejledte hende til hvordan, hun kunne være tilstede på mødet, uden at hendes angst tog over. Og hjalp hende vende situationen og de negative tanker om personerne i rehabiliteringsteamet.

Jeg spurgte hvad hun plejer at gøre, når hun var angst og ikke kunne rumme andre mennesker. Hun holdt op med at græde og fortalte passioneret om gamle danske film, og om hvordan hun fandt tryghed i at sidde med iPad og hovedtelefoner og se Olsen Banden. Vi blev enige om at hun skulle tage en pårørende med, der kunne deltage i mødet. Og at hun blot skulle være fysisk til stede. Hun ville kunne blive placeret i en stol i rummet med ryggen til mødet, og sidde med iPad’en og se en gammel dansk film. Hun ringede 5 dage senere og hoppede op og ned. Hun fortalte at mødet var gået som det skulle, og at hun slet ikke havde været angst. Det kunne have haft store konsekvenser for hendes liv, hvis hun ikke var mødt op.  
” Fortæller Mehdi Owliaie Institutleder på Det Nationale Autismeinstitut, der står for Landsforeningen Autismes telefonrådgivning

Som kvinden i telefonen oplever mange mennesker med autisme stress, angst og utryghed. Den autistiske hjerne kan gøre det svært at overskue sociale situationer og covid-19 gør det ikke bedre. Hvordan skal jeg gå ud og købe ind, når jeg ikke kan have mundbind på? Hvad skal jeg gøre, når jeg ikke kan holde fokus på online-undervisningen på studiet? Lukker mit bosted ned igen, og glemmer mine forældre min fødselsdag, hvis de ikke må komme hver onsdag?
Det er blot nogen af de udfordringer mennesker med autisme lige nu står med, og som vi sammen med dem kan finde løsninger på i telefonrådgivningen.

Landsforeningen Autisme har siden starten af Corona situationen, tilbudt vores medlemmer en særlig hotline, hvor personer med autisme og deres pårørende kan ringe med spørgsmål og få vejledning om ensomhed og andre udfordringer i familien. Vi har oplevet stor aktivitet på linjen med mange opkald, og Landsforeningen Autisme har nu fået midler til at fortsætte med hotlinen frem til udgangen af 2021. 

Telefonrådgivningen er rettet mod at skabe et fortroligt rum for personer med autisme og deres pårørende. Den er et sted, hvor man føler, han hører til i fællesskabet og hvor man kan søge råd, vejledning og hjælp til problematikker i relation til autisme. Det kan f.eks. være udfordringer relateret til: Trivsel og ensomhed, Problemskabende adfærd, Konflikthåndtering, Autismeforståelse, Søskende problematikker, Ufrivilligt skolefravær, Uddannelse og job og Parforhold.

Rådgivningsteamet i telefonrådgivningen består af et engageret og kompetent team, indenfor det specialpædagogiske område og med ekspertise indenfor autismeområdet. Faglighed, imødekommenhed, interesse og respekt er nøgleordene i vores telefonrådgivning. Vi tilstræber os at skabe en åben og tryg kontakt, til den som henvender sig. Telefonrådgivningen er gratis, anonym og fagligt funderet. Hotlinen varetages af Det Nationale Autismeinstitut. Ansvarlige for implementeringen og den faglige kvalitetssikring af telefonrådgivningen er Institutleder Mehdi Owliaie og Faglig leder Linda Schwartz Larsen.

Projektledelsen varetages af politisk konsulent i Landsforeningen Autisme, Emil Holm Ravn og alle involverede i projektet refererer til Landsforeningen Autismes formand. 

Om rådgivningen:

Hvornår kan jeg få rådgivning?
Rådgivningen kan foregå telefonisk eller via chat/SMS.

Rådgivningens åbningstider er: 
Mandag og torsdag kl. 13.30 – 15.00
Tirsdag og onsdag kl. 8.30 – 9.00

Desuden tirsdag aften kl. 19.30 – 21.00.