Søg
Nyhed

Fortsat stor tillidskløft mellem mennesker med handicap og kommunen

En ny undersøgelse fra VIVE viser, at der stadig er en markant forskel på, hvordan mennesker med handicap oplever mødet med kommunen og omvendt.

Det er helt centralt for et godt møde, at mennesker med et handicap bliver inddraget, når de søger om hjælp hos kommunen. Den oplevelse deler både borgere og sagsbehandlere ifølge VIVE’s undersøgelse om ’Inddragelse og tillid i mødet mellem kommunerne og borgere med handicap’.

Men der hersker stadig en meget forskellig opfattelse af, hvordan mødet rent faktisk opleves, alt efter på hvilken side af skrivebordet man befinder sig - altså det såkaldte gap, der er et udtryk for den forskellighed der opleves, alt efter hvem man spørger.

I undersøgelsen står det nemlig klart, at personer med et handicap stadig oplever mødet med kommunen som dårligere, end kommunen selv gør. Præcis som vores egen undersøgelse fra tidligere har vist. Her kan du læse om DH's undersøgelse om støtte til mennesker med handicap fra efteråret 2020.

Det kommer blandt andet til udtryk i forskellige opfattelser af, hvorvidt sagsbehandleren benytter relevant ekspertviden, om borgeren får den rigtige hjælp, og om borgeren oplever at have medindflydelse på tiltagene.

”Undersøgelsen viser helt tydeligt, at der er en tillidskløft på handicapområdet, når personer med et handicap og kommunen mødes. Målet bør være, at alle skal have den rigtige hjælp første gang. DH foreslår, at der indføres specialeplanlægning på det specialiserede socialområde inspireret af sundhedsområdet og tilpasset socialområdet. Med planen skal borgerens behov og livskvalitet sættes i centrum for indsatsen og vægte tungere end økonomien. Planen skal sikre høj faglighed i visitation og indsats, den nødvendige vidensdeling og en bæredygtig finansiering”, siger Thorkild Olesen, Formand for Danske Handicaporganisationer.