Sådan planlægger I et arrangement
Ved at afholde et arrangement kan I invitere politikere, fagfolk eller meningsdannere til at debattere et udvalgt emne, og deltagerne kan stille spørgsmål. Dette er et klassisk format og dermed velkendt blandt mange.
Der er mange overvejelser forbundet med at planlægge et arrangement i forhold til praktik og indhold.
For eksempel kan I også afholde arrangementer sammen med andre DH-afdelinger – hvilket kan give flere ressourcer.
Ved at lave forskellige arrangementer og stille spørgsmål om sager, der er væsentlige for mennesker med handicap, kan I synliggøre handicapområdet DH’s arbejde lokalt.
Forbered gerne jeres spørgsmål på forhånd. I kan finde faktaark samt andre tal og analyser her på hjemmesiden, som I kan tage udgangspunkt i.
Sådan planlægger I et arrangement - Trin for Trin
1) Find tid og sted
Fastlæg et tidspunkt og sted for arrangementet. Sørg for at vælge en dato i god tid, da relevante deltagers kalendere typisk er travle.
For at sætte en god og konstruktiv ramme for arrangementet, kan I overveje at holde arrangementet et sted i kommunen, hvor de gør en forskel for mennesker med handicap. Det kunne eksempelvis være en institution eller en virksomhed.
2) Invitér lokale politikere, fagfolk eller meningsdannere til at debattere
Sørg for at invitere et bredt udsnit af personer med indsigt og holdninger. Når I kontakter, så husk at informere om arrangementet format, temaer samt andre deltagere.
3) Forbered programmet
Derudover kan det være en god idé at invitere en moderator. En moderator stiller spørgsmål, styrer debatten og sikre, at alle får taletid. I kan eksempelvis invitere chefredaktøren fra den lokale avis til at være moderator. Det øger samtidig chancen for, at avisen vil omtale jeres arrangement.
I samarbejde med moderator skal I fastlægge rammerne for arrangementet. arrangementet kan eksempelvis køre ad flere runder med forskellige temaer. Temaerne kan være fastlagt på forhånd og tage udgangspunkt i udvalgte problemstillinger inden for handicapområdet.
Husk også, at der skal være plads til spørgsmål fra deltagerne i lokalet.
4) Invitér deltagere og annoncer arrangementet
For at gøre opmærksom på jeres arrangement, er der flere ting, I kan gøre:
- Kontakte medlemsorganisationerne for at få dem til at deltage og hjælpe med at sprede arrangementet i deres netværk.
- Lav et event på Facebook. Del det fra jeres egen side, og få de inviterede deltagere til at dele det. I kan også dele eventet i diverse lokale Facebookgrupper.
- Hæng plakater op relevante steder i kommunen.
- Få den lokale presse til at omtale arrangementet.
5) Lav praktiske forberedelser
Hvis I gerne vil servere mad og/eller drikkevarer til arrangementet, skal I huske at bestille det nogle dage før.
Kom i god tid på dagen og sørg for, at der er nogen, der kan sætte borde og stole op.
6) Opfølgning
Efter en vellykket arrangementet, kan I med fordel sende en opfølgningsmail til deltagerne for at sige tak, fordi de tog sig tid til at komme og opfordre dem til at følge DH’s arbejde fremadrettet. Her kan I eventuelt medsende et kort sammendrag af pointer fra dagen.
Rigtig god fornøjelse!
Kontakt
Mette Søndergaard Pedersen
Afdelinger med Mette som primær konsulent:
Afdelinger i Region Syddanmark (minus Fyn)
Afdelinger i Region Sjælland
Afdelinger i Region Hovedstaden (minus Nordsjælland) - (Albertslund, Ballerup, Bornholm, Brøndby, København, Dragør, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk)
Rasmus Bach Andresen
Afdelinger med Rasmus som primær konsulent:
Afdelinger på Fyn
Afdelinger i Region Nordjylland
Afdelinger i Region Midtjylland
Afdelinger i Nordsjælland (Allerød, Egedal, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Halsnæs, Helsingør, Hillerød, Hørsholm og Rudersdal)