Vejledning til tilgængelige opslag på Sociale Medier
Denne vejledning beskriver, hvad du skal være opmærksom på, når du laver opslag på sociale medier, sådan at du sikrer høj tilgængelighed. Som udgangspunkt er det det sociale medies ansvar, at platformen er tilgængelig. Men du skal sørge for, at opslagene er forståelige for alle.
Alternativ tekst til billeder
Billeder kan indeholde alternative tekster, som læses op af en skærmlæser. På den måde får blinde og svagtseende information om, hvad der er på billedet. Det er særligt vigtigt med alternative tekster, hvis billedet bidrager til forståelsen af indholdet.
Huskeregel
- Beskriv præcist og udførligt, hvad der er på billedet
- Billeder med ord læses ikke op af skærmlæsere, hvorfor det er vigtigt at beskrive det i en alternativ tekst eller helt at undgå billeder med tekst
- Skriv gerne, hvis billedet er humoristisk og forklar pointen
- Beskriv farver, hvis det er afgørende for forståelsen.
Alle de store sociale medier giver mulighed for alternativ tekst. Flere af dem generer også automatisk en alternativ tekst til et billede, men det er altid en god idé at tjekke den.
Farver, tekst og kontrast
På sociale medier er der mulighed for at gøre opslag farverige og med mønstre på baggrund. Men det er ikke altid godt for alle med mange farver og mønstre.
Huskeregel
- Hold eventuelle baggrunde så neutrale som muligt
- Sørg for høj farvekontrast på tekst
- Lad tekst stå med stor skrift og minimum størrelse 12px
- Undgå at kombinere rød og grøn
Tegn og forkortelser
Når du anvender tegn som eksempelvis: ” ( ) / ! < > ”, skal du overveje nødvendigheden af dem. Det skyldes, at det kan være forvirrende, når en skærmlæser læser alle tegn højt. Det anbefales, at du beskriver med tekst fremfor at anvende tegn. Det samme gælder med forkortelser. Undgå eksempelvis at skrive: f.eks., bl.a., etc., vs., osv. Skriv dem derimod fuldt ud.
Hashtags
Hvis du anvender hashtag #, er det en hjælp at skrive den sammensatte tekst med store begyndelsesbogstaver. Eksempelvis #DanskeHandicaporganisationer eller #TilgængelighedForAlle
Emojis
Emojis fungerer teknisk med en skærmlæser, sådan at de bliver læst op forståeligt. Derfor skal du bruge rigtige emojis og ikke tegn som eksempelvis dette :)
Det er også en god idé at begrænse antallet af emojis, sådan at der eksempelvis ikke bruges 10 gange den samme emojis, da det tager tid og er forstyrrende med en skærmlæser.
Video
Hvis der uploades eller linkes til en video, skal du sikre, at den er tilgængelig i sig selv.
Se vejledning til tilgængelige video her på siden
Links
Når du indsætter links i et dokument, er det vigtigt, at de er til at læse og forstå. Indsæt eksempelvis aldrig et fuldt link fra en hjemmeside. Gør det nemt for læseren ved at angive en beskrivende tekst som et link. Sådan som det er gjort i denne vejledning.
Huskeregel
- Indsæt et link med en beskrivende tekst
- Indsæt aldrig fulde online linkadresser
- Undgå kun at skrive ’Se mere her’
Sprog
Opslag på sociale medier bør være skrevet i et enkelt sprog. Undgå at skrive lange sætninger med flere kommaer. Skriv hellere korte sætninger med flere punktummer. Et inkluderende sprog undlader tekniske termer, slang eller en særlig jargon. Det foretrækkes også at være kønsneutral i sine formuleringer.
Længde på opslag
Undgå at opslag på sociale medier bliver for lange. Vær præcis i din formulering og fremhæv pointer først.