Kvinde i kørestol og kvinde der sidder på hug.

Opfølgning på sagsbehandlingstider

Få kommuner følger systematisk op på deres sagsbehandlingstider. Det rammer mennesker med handicap hårdt, når man skal vente længe på en afklaring.

Hvad kan I gøre?

DH-afdelingerne kan stille forslag til politikerne om systematisk opfølgning på kommunens sagsbehandlingstider. Det vil give kommunen et vedvarende fokus på sagsbehandlingstiderne, og DH-afdelingen får mulighed for at gå i dialog med kommunen om det.

Kommunerne har pligt til at offentliggøre deres sagsbehandlingstider for ydelser efter serviceloven på kommunens hjemmeside. Men der er ikke pligt til at følge op på, om de lever op til deres egne sagsbehandlingstider. 

Systematisk opfølgning kan vise, om sagsbehandlingstiderne inden for de forskellige ydelser overholdes, og det vil give politikerne mulighed for løbende at drøfte sagsbehandlingstiderne.

Danmarkskort

Der er kommet nye Danmarkskort for klagesager på socialområdet i 2020. Danmarkskortene viser tal per kommune for de klagesager, Ankestyrelsen har truffet afgørelse om. Kommunalbestyrelsen skal behandle Danmarkskortet på et møde inden udgangen af det år, hvor omgørelsesprocenterne på socialområdet offentliggøres. Dette følger af retssikkerhedslovens § 79 b.

Vi opfordrer til, at I drøfter de lokale tal i handicaprådet og på baggrund heraf tager en drøftelse af, hvordan kvaliteten af sagsbehandlingen kan styrkes, hvis der er behov for det. 

Om tallene

De nye tal viser, at der på voksenområdet for udvalgte paragraffer er omgjort 43 % af sagerne, på børneområdet for udvalgte paragraffer er omgjort 52 % af sagerne og på socialområdet generelt er omgjort 36 % af sagerne. Tallene er på landsplan.

I 2019 var tallene på voksenområdet 46 %, på børneområdet 51 % og på socialområdet generelt 41 %.

Omgjorte sager betyder, at sagen enten er blevet ændret, ophævet eller tilbagevist til ny behandling.

Social- og ældreministeriet har aftalt med KL, at der skal laves nye Danmarkskort. Der er derfor fra 2020 nedsat en arbejdsgruppe mellem ministeriet, KL og Ankestyrelsen, der gennemfører et pilotprojekt for fornyelse af kortene. De nye kort træder først i kraft i 2023. Indtil de nye kort er klar, er der lavet en midlertidig løsning, hvor de enkelte kommuner blandt andet får mulighed for at kommentere på tallene inden de offentliggøres. 

Se Danmarkskortene for 2020 på Social- og Ældreministeriets hjemmeside (åbner i nyt vindue)