Billede af vælgermøde: DH Skive afviklede midtvejsmøde i forbindelse med Folketingsvalget 2019. 50 deltagere var mødt op på Uddannelsescenter Hilltop.

Sådan planlægger I en paneldebat  

Ved en paneldebat inviteres en række politikere til at debattere et udvalgt emne, og deltagerne kan stille spørgsmål. En paneldebat er et klassisk format under valgkampe og dermed velkendt blandt både politikere og deltagere.

1) Find tid og sted

Fastlæg et tidspunkt og sted for debatten. Sørg for at vælge en dato i god tid, da kandidaternes kalendere typisk er travle op til et valg.

For at sætte en god og konstruktiv ramme for debatten, kan I overveje at holde dialogmødet et sted i kommunen, hvor de gør en forskel for mennesker med handicap. Det kunne eksempelvis være en institution eller en virksomhed.

2) Invitér lokale kandidater

Sørg for at invitere et bredt udsnit af kandidater og som minimum repræsentanter fra begge sider af det politiske spektrum. I kan også tænke over, om nogle kandidater er særligt relevante at invitere.

Når I kontakter lokale kandidater, så husk at informere om debattens format, temaer samt andre deltagere.

3) Forbered programmet

Udover lokale kandidater, der skal deltage i panelet, kan det være en god idé at invitere en moderator. En moderator stiller spørgsmål, styrer debatten og sikre, at alle får taletid. I kan eksempelvis invitere chefredaktøren fra den lokale avis til at være moderator. Det øger samtidig chancen for, at avisen vil omtale jeres arrangement.

I samarbejde med moderator skal I fastlægge rammerne for debatten. Debatten kan eksempelvis køre ad flere runder med forskellige temaer. Temaerne kan være fastlagt på forhånd og tage udgangspunkt i udvalgte problemstillinger inden for handicapområdet. Hvis kommunen har en handicappolitik, kan I bruge den som udgangspunkt for debatten.

Husk også, at der skal være plads til spørgsmål fra deltagerne i lokalet.

4) Invitér deltagere og annoncer arrangementet

For at gøre opmærksom på jeres arrangement, er der flere ting, I kan gøre:

  • Kontakte medlemsorganisationerne for at få dem til at deltage og hjælpe med at sprede arrangementet i deres netværk.
  • Gør DH’s sekretariat opmærksomme på jeres arrangement, så deler vi det på vores hjemmeside.
  • Lav et event på Facebook. Del det fra jeres egen side, og få de deltagende kandidater til at dele det. I kan også dele eventet i diverse lokale Facebookgrupper.
  • Hæng plakater op relevante steder i kommunen.
  • Få den lokale presse til at omtale arrangementet.

Se mere om brug af medier her 

5) Lav praktiske forberedelser

Hvis I gerne vil servere mad og/eller drikkevarer til arrangementet, skal I huske at bestille det nogle dage før.

Kom i god tid på dagen og sørg for, at der er nogen, der kan sætte borde og stole op.

6) Opfølgning

Efter en vellykket debat, kan I med fordel sende en opfølgningsmail til kandidaterne for at sige tak, fordi de tog sig tid til at komme og opfordre dem til at følge DH’s arbejde fremadrettet. Her kan I eventuelt medsende et kort sammendrag af pointer fra dagen.

Rigtig god fornøjelse!

 

Kontakt

Mette Søndergaard i Handicaporganisationernes Hus

Mette Søndergaard Pedersen

Organisations- og ledelseskonsulent
21 71 68 43

Afdelinger med Mette som primær konsulent: 

Afdelinger i Region Syddanmark (minus Fyn) 
Afdelinger i Region Sjælland
Afdelinger i Region Hovedstaden (minus Nordsjælland) - (Albertslund, Ballerup, Bornholm, Brøndby, København, Dragør, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk)

Rasmus Bach Andresen

Rasmus Bach Andresen

Organisations- og udviklingskonsulent
42 47 52 61

Afdelinger med Rasmus som primær konsulent: 

Afdelinger på Fyn 
Afdelinger i Region Nordjylland
Afdelinger i Region Midtjylland
Afdelinger i Nordsjælland (Allerød, Egedal, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Halsnæs, Helsingør, Hillerød, Hørsholm og Rudersdal)